« Back

Stort Familjetest

14.12.2017

Vi är en familj på tre barn och två vuxna med en stor passion för brädsport och utomhusaktiviteter. Tillsammans bestämde vi oss för att åka ut med en husbil för att se om våra barn sulle älska att resa ute på vägarna.

Våra barn är tre, fem och sex år gamla och vi har ett till barn på väg. Detta tillsammans med att vi tog med vår hund gjorde att vi trodde det skulle bli svårt att kunna se havet och bergen. Då vi bestämde att åka iväg under lågsäsong hoppades vi kunna köra så långt som möjligt på en månad.

Vi reser mycket med våra barn och har nyligen varit i England, Sydafrika och Portugal med dem. Ändå hade vi ingen aning om hur detta äventyr skulle sluta. Tur att alla inspirerande resebloggar och Instagram-konton som vi läser säger att du måste ut ur vår komfortzon, det försökte vi verkligen lyssna till.

Ursprungligen trodde vi att vi kunde genomföra hela resan i en liten bil, eftersom barnen fortfarande är små. När vi fick reda på att Kathi väntade tillökning, var vi tvungna att ompröva allt för att få alla att må bra under hela resan. Vi tittade då på att resa i husbil och fann Sun Living A70DK som vi tänkte skulle matcha våra behov: A70DK.

Tre årstider på en månad!

När vi väl hämtade bilen kände sig barnen genast som hemma. De tog med sig några av sina leksaker och böcker och förvandlade ytorna i husbilen till deras. För oss var det en ny upplevelse att packa in fler saker jämfört med andra resor, men vi hade ingen aning om var resan skulle ta oss och hur vädret skulle vara under tiden. Vi hade en grov plan i huvudet om att köra från Österrike över Schweiz till Frankrike för att surfa och eventuellt ta oss vidare till Portugal. Men vi tänkte också på att stanna och åka snowboard någonstans i Alperna, eftersom säsongen eventuellt kunde förändras under resan.

Till vår stora överraskning lyckades vi få in en massa saker i husbilens garage: två surfbrädor, fyra skateboards, alla väskor som vi skulle behöva för att arbeta på vägen (datorer, kameror etc.), kläder för regniga dagar, extra stövlar och mycket ekologisk mat som vi köpt hemma – utifall att det inte skulle finnas borta. Alla våra vanliga kläder fick plats i bilens överskåp. Vart och ett av barnen hade en egen korg för sina kläder och det fanns några för leksaker och böcker. Vi hittade även en perfekt plats för vår hund genom att ta ut det lilla dinettebordet och sätta hennes resväska mellan sätena. Detta var en säker plats för henne och lätt att komma åt!

Så kunde vi åka iväg! Men innan dess behövde vi som “nybörjaråkare” kolla några saker två gånger extra. Vi åkte därför inte utan att ta med nya gasflaskor, fylla upp med vatten, tömma toaletten mm, som naturligtvis var lite mer att vänja sig vid. Vi var lite oroade om det skulle vara lätt att hitta allt i andra länder, särskilt då vi inte planerade att åka till campingplatser. De flesta av dem skulle redan stängas under lågsäsong, men det skulle å andra sidan inte vara vad vi förväntade oss av resan.

Men väl ute på vägen fungerade allt riktigt bra. Att använda sin telefon i Europa blev så mycket enklare tack vare låga roamingkostnader och tack vare google maps, google sök och några andra appar som park4night eller magicseaweed (för surfing).

Resan

Vårt första stopp var staden Bern för att besöka några vänner. Att köra en 7m lastbil till en stad du aldrig har besökt lät lite knepig först men fungerade bra när vi väl kom dit. Särskilt bakrutan i A 70DK och det öppna utrymmet i bilen hjälper till att känna dimentionerna på bilen. Så vi tillbringade en natt där och åkte sedan vidare mot den franska gränsen. Vi bestämde oss för att inte vara vägledda av rutten som Google Maps gav, utan vika av när vi fick reda på något intressant som dök upp. Strax utanför Bern stannade vi vid ett konstgalleri för att se en kompis utställning.

Efter att ha tillbringat två nätter på olika ställen i Frankrike på vår väg till havet, anlände vi till Capbreton och hittade en perfekt plats att ställa oss vid. Det var en ställplats med el direkt vid stranden, 28 grader i mitten av oktober och verkligen helt tyst! Vi valde detta stopp eftersom vi har vänner med barn som vi kan besöka. Vår vän Benjamin är en mycket duktig konstnär och hans fru arbetar som designer för ett surfmärke. Vi spenderade några dagar med dem för att surfa och åka skateboard och när helgen närmade sig bestämde vi oss för att fortsätta vår resa mot Portugal.

Tiden flög iväg och vi hade nästan avverkat halva resan. Vi var lite oroade över vägen tillbaka när vi körde ytterligare några mil. Men barnen tog det riktigt bra. De tillbringade mest av tiden i bilen och trots att vi tog med två små skärmar för att titta på DVD-skivor, hade de dem tre gånger på hela resan. Kostnaderna för vägtull i Frankrike för husbilen var ganska höga, I Spanien och Portugal var det billigare.

Vi tänkte köra längs Baskiens kust hela vägen till Galicien men hoppade över den idén när det började regna strax efter gränsen till Frankrike. Så vi hamnade på stranden i Ericeira efter en lång bilresa. Att vakna upp till havets ljud var den största fördelen med en rätt så ansträngande resa. Tja, det och vädret. Det kände fortfarande som sommar med 26 grader och Atlanten var runt 19 grader - något vi inte alls förväntade oss eftersom det brukar vara kallare när vi surfar i juni. Vågorna var perfekta för barnen och vi kunde ha besökt många fler härliga stränder om det inte hade varit en lång väg tillbaka. Efter fem dagar bestämde vi oss för att åka vidare igen.

Madrid låg på vägen men vi bestämde att ta ett annat stopp. Dels för att träffa vänner med sina familjer men också för att det var en bra tidpunkt eftersom att de hade tid att visa oss runt för att se djurparker och umgås. Det var helg och innan dess hade vi bara haft en dag med lite regn. Men vädret förändrade sig snabbt efter det och vi visste att vi skulle åka hemmåt igen.

I ungefär två dagar fick vi slåss med tunga vindar på vägen. Vägen genom öknenlandskapet runt Madrid till franska gränsen var vackert, men runt 5 grader och hastighet på 80km med vindkast gjorde att det kändes som att hela vägen var i uppförsbacke. När vi korsade gränsen vid skymmningen bestämde vi oss för att hitta en plats för natten. Vi hamnade då precis vid stranden i Leucate på en tom ställplats. Vi sov inte så mycket den natten eftersom vindarna gjorde att hela bilen skakade och det lät riktigt högt emellanåt. Men trots det vaknade vi nästa dag vid stranden och gjorde frukost framför en fyr på klippan i Leucate.

Något som definitivt var en höjdpunkt på hela resan!

I Schweiz kunde man se de första snöiga bergstopparna och skogarna hade ändrat färger. Vi hade ytterligare en fantastisk övernattning där vid en sjö med en vacker liten landsväg som gick över en bro. När vi körde genom de orangea, röda och gula skogarna tänkte vi redan på att få åka snowboard snart. Och väl, tillbaka i Salzburg anlände vi till 10 cm snö ...

Hem kära hem

Vi fick en sista helg innan bilen skulle vara tillbakalämnad och vi utnyttjade naturligtvis det så mycket vi kunde! Vi körde upp till Obertauern, en av våra favoritplatser i Salzburg-området för en utflykt. Alla liftar var fortfarande stängda men vi hade ändå roligt när vi vandrade upp och fick oss en liten utförsåkning. Nästa dag öppnade Planai (Schladming), så vi tog med barnen för att åka snowboard där. Vi hade inte varit där med barnen innan, så vi avslutade hela resan med att utforska nya ställen nära hemmet. Det var kul att se hur mycket det finns att upptäcka och se när du tar dig tid.

Att vara tillbaka var skönt men också tråkigt på ett sätt. Vi kunde ha spenderat ännu mer tid på vägen om det var möjligt. Men det är definitivt inte vårt sista äventyr och vi planerar redan att resa till fler länder. Det finns så mycket att besöka och vi kan tänka oss att spendera mycket tid på vägen.

Hela denna resa gjorde att vi insåg hur lite det krävs att vara lycklig och barnen visade oss att det inte tar mycket tid att vänja sig vid husbil!

Du kan följa snowboard-familjen på sina deras instagramkanal: